söndag 8 juni 2008

Växter och vindspel

Så här ser balkongen ut på dagen. Den ligger i västerläge och det är solsken från tretiden på eftermiddagen ända fram till halv tio på kvällen när solen går ner.
Katten Loppan sitter och myser under bordet.




Lavendeln var torr och slokade lite i solen fast jag vattnade i går kväll. Den fick en slurk vatten. Tur att jag har köpt en stor vatten kanna för det går åt många liter på kvällarna nu.



Jag har jordgubbar och snart kan jag plocka de första, för de börjar bli fint röda nu. Mums!




Idag fläktar det lite och då låter det så mysigt från vindspelet. Det liksom kluckar på ett asiatiskt meditativt sätt. =)




Heliotropen luktar ljuvligt av vanilj om kvällarna.




Min jättedaggkåpa. Som inte alls är jättestor än så länge.



Igår lindade jag glatt upp mina små klematisrankor på spaljén och idag så läste jag på lite om klematisskötsel på odla.nu och insåg att det bara var att klippa ner dem för att de överhuvudtaget ska ha en chans. Dessutom är nog krukan för liten för båda, men jag väntar lite med att plantera om för att se om det går bra ändå. Hur som helst så delar jag nog på dem i alla fall till hösten om inte förr. Det ska verkligen bli spännande att se hur det går för mina första små klematisar.

Bredvid klematisen står en röda vinbärsbuske. Sorten heter "Johkheer van Tets" och ska ge stora ganska söta bär. Fast den kommer nog inte att ge bär förrän nästa år. Den lilla plantan med vita blommor vet jag faktiskt inte vad den heter men söt är den. Om det är någon som undrar över stenarna bredvid så är det kalkstensfossiler.


Nu ska jag gå ut på balkongen och klappa lite på mina blommor! Hej så länge!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Dendär lilla med vita blommor kunde kanske vara en "snöflinga"??

/mjaumuffins.blogg.se

marie sa...

Jag googlade på "snöflinga" och det ser ut som om det är en sådan. Tack för hjälpen! =)